• En wat na de prestatie?

    Je werkt soms jaren aan een groot project. Je hebt toegeleefd naar het moment. Alles gaat goed. Het lukt, je straalt. Maar na afloop is er toch dat lege gevoel. Ook grote prestaties blijken slechts voor kortstondige euforie te zorgen. We dachten dat het afronden van iets groots ons gelukkig zou maken. Zeker als we […]

  • Vergeving?

    Bestaat dat in een zakelijke omgeving: vergeving? Ja het bestaat. En je krijgt er een betere organisatie van. Of nauwkeuriger uitgedrukt: je krijgt er tussen de mensen in je organisatie een beter klimaat van. En daar zijn mensen gevoelig op. In een omgeving waar fouten mogen worden gemaakt, en dus vergeving is, heerst vertrouwen. Dat […]

  • Waarom veranderen zo moeilijk is

    Iedere organisatie ondergaat continu veranderingen en dat vraagt om flexibiliteit. Maar wie houdt de grip? En welke rol speelt de leidinggevende? Niet voor niets bieden Business Universiteiten een Masterclass Verandermanagement aan. Ben Tiggelaar studeert al 30 jaar op leiderschap en verandering en trekt volle zalen met zijn seminars: ‘Veranderen in één dag’. In zijn boekje […]

  • Allemaal narcistisch?

    Manfred Kets de Vries geldt als een autoriteit op het gebied van onderzoek naar leiderschapsstijlen. Hij deelt veel van zijn bevindingen met een breed publiek en beschikt over een indrukwekkende lijst aan publicaties. Zijn kracht is dat hij het beste van drie werelden in zich verenigt: economie, management en psychologie. In zijn publicaties komt tot […]

  • Reflectie?

    De één doet het van nature, de ander moet er zich toe dwingen: tijd nemen voor reflectie. Zeker als de druk groot is staat de vrije ruimte onder druk. Terwijl die vrije ruimte zeker in je gedachtewereld juist zo helpend is. Als leidinggevende van een onderneming weet je wat het is onder hoogspanning te werken. […]

  • De slag om het vertrouwen

    Een prachtig inkijkje geeft Jeroen Sprenger, als oud directeur communicatie van het ministerie van Financiën, zijn lezers in de geschiedenis van de overheidscommunicatie. Hij beschrijft de worsteling van de overheid om goed en eerlijk te communiceren. De titel van zijn boek is veelzeggend: ‘De moeizame slag om het publiek vertrouwen’.  Hij karakteriseert zelf zijn publicatie […]

  • Integriteit

    Als Hans Wijers gevraagd wordt welke leiderschapskenmerken hij zoekt bij een nieuwe CEO dan antwoordt hij: ‘Dat is afhankelijk van de context waarin je naar een bedrijf kijkt. Waar je natuurlijk naar kijkt zijn dingen als integriteit. Is iemand een teamspeler of is het een groot ego. Is het iemand die warmte uitstraalt, kan iemand […]

  • Wat is leidraad voor inspirerend leiderschap?

    Te rade gaan bij anderen is over het algemeen geen schande. Zeker als je meent dat die anderen je iets te bieden hebben waar jezelf je voordeel mee kunt doen. Zo werkt de publicatie  ‘Leidraad voor inspirerend leiderschap’ onder redactie van Hugo Hollander, Jeroom Remmers en Don Gerritsten  als een aanmoediging om jezelf te spiegelen […]